Данъчните облекчения за деца и деца с увреждания за тази година са значително по-високи в сравнение с предходни години и се прилагат еднократно само за доходите от 2021 г. Новите годишни размери са приети с § 9, ал. 1 от Преходните и Заключителни разпоредби на Закона за държавния бюджет на Република България за 2021 г. (обн. ДВ. бр.104 от 08.12.2020 г.).
Размерът на еднократното облекчение за деца е в зависимост от броя им, като за едно ненавършило пълнолетие дете е 4500 лв. (сума за получаване до 450 лв.), за две - 9000 (сума за получаване до 900 лв.), а за три и повече - 13 500 лв. (сума за получаване до 1350 лв.). Размерът на данъчното облекчение за деца с увреждания е 9000 лв. (сума за получаване до 900 лв.)
Родителите на деца и на деца с увреждания могат да ползват по-високите данъчни облекчения чрез работодателя си по основно трудово правоотношение до края на декември, като подадат декларация в срок до 31 декември тази година. В срок до 31 януари 2022 г. работодателят по основното трудово правоотношение на работника/служителя изчислява годишната данъчна основа за доходите от трудови правоотношения, намалена с размера на данъчните облекчения, и определя годишния размер на данъка. В тази връзка, когато определеният годишен размер на данъка е по-нисък от размера на авансово удържания данък през годината и съответно е налице надвнесен данък, работодателят в срок до 31 януари 2022 г. възстановява разликата на работника/служителя.
Освен пред работодател, данъчно облекчение може да се ползва и с подаване на годишна данъчна декларация в НАП в срок от 10 януари до 03 май 2022 г. За да ползва данъчните облекчения, физическото лице (включително едноличен търговец) трябва през 2021 г. да е получавало доходи, облагаеми с годишни данъци. Лица без доходи, или само с необлагаеми такива като обезщетение за майчинство например, както и само с доходи, облагаеми с окончателен и/или патентен данък, не могат да се възползват от облекченията, тъй като не са получавали облагаем доход и съответно не формират годишна данъчна основа, към която да се прилага намалението. В този случай данъчното облекчение може да се ползва от другия родител, ако отговоря на условията на закона.
За да ползва данъчните облекчения с подаване на годишната данъчна декларация, данъчно задълженото лице не трябва да има подлежащи на принудително изпълнение публични задължения към датата на подаване на годишната данъчна декларация, включително към датата на подаване на коригираща декларация.
